luni, 26 noiembrie 2012

personajul Duca Voda din Zodia Cancerului

Caracterizarea lui Duca-Voda

Duca Voda este un domnitor habotnic, lacom si avar, un batrân ambitios care a pauperizat (saracit) tara pentru a recâstiga domnia pierduta si a-si achita angajamentele banesti exorbitante luate fata de turci. Ajuns pe tronul tarii prin mazilerea lui Antonie Russet, el isi indeparteaza dusmanii nemilos, ucigându-I unul câte unul fara ezitare si fara remuscari, singurul sau interes fiind sa domenasca. Chiar el recunoaste ”Ma gândesc ca dincolo, la divan au intrat faptasii pe care nu-I cunoastem. Fii deci mut. Nimeni sa nu simta nimic, pâna ce nu dezlegam cu cheie de foc, limba sulgerului Lupu”. Duca Voda are toate motivele pentru a o astfel de purtare, caci boierii pamânteni sunt de partea celui ce are puterea si nu a celui ce detine adevarul, razvratindu-se uneori, in momente de restriste pentru ca mai apoi asprimea si intransigenta domnului sa-I aduca din nou in rândurile celor credinciosi lui. Caci toti cei ce stau impotriva lui Duca-Voda “vor patimi ca acest Ursachi, pe care-l scot in fiecare zi din butuc slujitorii si-l bat la talpi ca sa-si plateasca datoriile, fie catre negustorul liovean, fie catre domnul sau”. {Insa} aceasta prigoana impotriva boirilor nu este la Duca-Voda un lucru firesc, determinat de o fire demonica, ca la Alexandru-Lapusneanul, ci dimpotriva este o masura impusa de conjunctura in care este aplicata.”Ucide sau vei fi ucis”, aceasta este singura regula care mai era valabila in haosul acelor vremuri. Deci mai cuminte pentru cei aflati sub continua observatie este sa taca si sa faca, exemplu preluat si de Alecu Russet , care insa, nu-l pune in aplicare datorita unui alt conflict ce rasare din umbra… iubirea sa pentru domnita Catrina, fiica dusmanului sau si a familiei sale.

Aceata slabiciune, domnul o foloseste in favoarea sa, cu toate ca incearca sa-I impuna fiicei sale un alt beizade, pe Stefan. Din acest punct de vedere Duca este despotul de tip turcesc, machivelic, prin natura si traditie,intrigant si trufas, intreaga sa activitate gravitând in jurul setei da marire si de bogatii. {Caci} domnul nu se gândeste nici un moment la independenta sau la bunastarea poporului si nici a propriei familii, el vazându-si supusii doar ca o sursa aparent inepuizabila de venit. Duca Voda este o fire cruda si cinica, el cerându-I hatmanului Buhus sa reprime in sânge revolta orheienilor, iar primul cap taiat sa-I fie adus inainte. Pe boierii care refuza sa mai spolieze poporul ii judeca sumar si ii executa. Spre deosebire de adevaratii voievozi care au inzestrat tara cu biserici, mânastiri si schituri, construind lacasuri de cult si monunetnte de arta, religiozitatea lui Duca este falsa, caci, prin rugaciuni el cere divinitatii sprijin in planurile lui de pedepsire a inamicilor personali, el este un om fara suflet, care na trait niciodata satisfactia morala de a veni in ajutorul semenilor lui. Ultima lui fapta sângeroasa este uciderea lui Alecu Russet, in ziua nuntii fiicei sale cu Stefan Beizade, lasând-o pe mireasa sa se confrunte cu imaginea chipului desfigurat al iubitului.

Beizade Alecu este insa un intelectual, el cunoscând cultura Bizantului si pe cea slava, si, prin studiile primite la universitea Camenita, avand cunostiinte despre cultura occidentala de tip classic. Impresioneaza vestimentatia boiereasca, supletea tinutei, paliditatea nobila a figurii, privirea zâmbitoare ce indica o fire deschisa. Toate acesta il fac sa nu se simta cu nimic inferior in discutiile cu abatele Paul de Marenne. {Dar} acest fiu de print genilom (fiul domnitorului mazilit), care n-ar face nota discordanta in saloanele franceze, traieste intr-o societate inapoiata, care in cele mai bune situatii atinge cel mult un ev mediu intunecat, in timp ce taraminea si popualtia saraca este trimisa chiar intr-o epoca mai indepartata, in care oamenii se adpostesc prin colibe de frica navalitorilor straini si se apara cu un umil par in fata garzii inarmate ce-l duce pe oapetele francez intr-un paradis, care datorita existentei componentei umane pare un paradis devastat.

“Lasând indarat lucirea mareata a asfintitului, abatele de Marenne incepu sa coboare, intrebându-se ce cai minunate si cotite ii rezerva clipa viitoare in aceste singuratati. Dintr-odata, pe neasteptate, dintr-o râpa nebanuita, ii aparul omul. …Tresari, caci acesta apritie nu era in armonie cu sentimentul si cu aprecierile sale din clipa precedenta. Nu era in armonie nici cu ceea ce in chip obisnuit cunostea el despre aceasta nobila opera a celui prea puternic”. {Caci,}

In aceasta tarisoara manipulata continuu de-a lungul veacurilor de prea puternicii sai dusmani “Din risipiturile celor câteva colibe acoperite cu stuh, gramadite in rovina, o fiinta in zdrente rasari amenintoare, ianrmata cu un par, rupt din lastarii de aproape. Privea speriata, printre pletele pe care i le zbatea vântul dinaintea ochilor, incâlcindu-le cu barba zburlita. O droaie de câini slabi – arciuti si cu cozile subpuse, un fel de lupi ai foamei – iesisera la carare in juru-I latrând salbatic si urlând.”

Foametei supusilor I se opune ospatul de la curtea domaneasca care are loc ”in odaia cea mare a spatariei, impodobita cu un mic iconstas si cu trei candele in coltul rasaritului si cu marcile tinutului Moldovei zugravite de jur imprejur pe peretii albi”. Insa nu acest ospat este cea mai elocventa forma a ospitalitatii si opulentei, in limitele posibilului, a Moldovei, ci masa data de satrarul Lazarel Griga, care desi nu se numara printre asa zisii oameni mari ai tarii, stie sa-si cinsteasca oaspetele cu se cuvine. Caci in acea casa aflata asunsa intr-o poienita abatele de Marenne a gustat un vin mai bun decât cel servit la masa domneasca, unde un “boier mândru, infierbântându-se, intra in istorie, stiinta si teorie, ca sa puie probe inaintea nedumeririi nobilului francez. De Marenne nu era numai nedumerit, ci cu totul neincrezator. Ninic din acest hotar barbar nu putea aminti de maretia fiilor lupoaicei. ‘manie de savant si basme de necrezut’, cugeta el, ascultând distrat pe tovarasul sau.”

Prin aceste amanunte, asezate in puncte cheie ale romanului, Sadoveanu incearca sa demonstreze ca Duca Voda este , ca si domnii de dinaintea lui , ca si cei care-I vor urma, un personaj vremelnic, ajuns in fruntea unei tari pe care n-o cunoaste, sau pe care nu vrea s-o cunoasca, fiind interesat doar de propriai-I bunastare. El nu are incredere in nimeni si nici nu are sustinatori, el omoara ca sa nu fie omorât, aflându-se astfel intr-o pozitie pe cât de ingrata pe atât de râvnita, la care majoritatea boierilor vor sa acceada. In aceasta conjunctura nefavorabila Duca-Voda face cea mai mara greseala pe care o poate face un domnitor, isi ucide toti oamenii, si pe cei de incredere si pe cei tradatori, lipsindu-se astfel de orice ajutor in perspectiva unor vremi grele. Omoara fara scrupule, omoara fara judecata, omara fara sa vada problema supravietuirii in ansamblu preocupându-se doar de agonisirea unei cât mai mari averi. Si având in vedere caracterul slab al domnitorului tara este lasata in mâinile dusmanilor, observatia omului din padure, intalnit de beizade Alecu spunând totul: ”oi, boierilor si domnilor, parca eu pot sti cine ne-a pradat, zic sa fi fost cazaci ori lesi, altii socot c-au fost oamenii stapânirii care implineasc birul”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu